+ 7 (495) 989-29-10

Экспозиция светильников «Tiffany Gallery» в здании Нью-Йоркского исторического общества - лауреат конкурса LIGHTING DESIGN AWARDS 2019

03.09.21

«LIGHTING DESIGN AWARDS» - один из самых престижных международных конкурсов светодизайна проводится ежегодно с 1976 года компанией Revo Media Partners Ltd. и редакцией журнала Lighting Magazine - Illumination inArchtecture (Великобритания). 

Жюри называет «Светодизайнера года» и премирует лучшие системы архитектурного внутреннего и наружного освещения самых различных объектов, инновационный дизайн осветительных приборов.

Ассоциированные партнёры и спонсоры конкурса:

В сорок втором конкурсе – «42 LIGHTING DESIGN AWARDS 2019» в 17 категориях были премированы проекты из 18 стран, в том числе, из Великобритании, США, Франции, Германии, Испании, Швейцарии, Швеции, Норвегии, Греции, Австралии, Индии, ЮАР, Ю.Кореи.

Торжественное вручение премий лауреатам конкурса "LIGHTING DESIGN AWARDS 2019" состоялось 16 мая 2019 года в зале исторического театрально-концертного комплекса TROXY в Лондоне.

Глобальным проектом 2018 был признана система архитектурного освещения интерьера европейской штаб-квартиры компании Bloomberg в Лондоне (авторы-лауреаты: Tillotson Design Associates & Foster + Partners).

В категории «Практика освещения в светодизайне 2018 » (Lighting DesignPractice of the yearпризером стало бюро Licht Kunst Licht под рук. проф.Андреаса Шульца (Берлин / Бонн).

В категории «Практика световой архитектуры 2018» (Architectural Practice of theyearпремию жюри присудило бюро Ateliers Jean Nouvel (Париж), возглавляемому лауреатом Притцкеровской премии Жаном Нувелем.

"Светодизайнером года 2018" назван киприот Майкл Анастасиадис (Michael Anastassiades), живущий и работающий в собственной студии в Лондоне.

 

Проект «Tiffany Gallery New York» - победитель конкурса в категории «Leisure Project of the Year»

Архитектурный проект «Tiffany Gallery»:

Студия основана в 1958 году. Штаб-квартира - в Лондоне, филиалы – в Эдинбурге, Осаке, Дубаи.

 

https://yandex.ru/images/search?text=%D0%9B%D1%83%D0%B8%D1%81%20%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D1%84%D0%BE%D1%80%D1%82%20%D0%A2%D0%B8%D1%84%D1%84%D0%B0%D0%BD%D0%B8%20%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE&source=qa&stype=image&lr=213&p=3&pos=115&rpt=simage&img_url=https%3A%2F%2Foscarsplacenyc.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2Fpopular-tiffany-glass-lamps.jpg

Louis Comfort Tiffany (1848-1933) и один из шедевров Tiffany Studio Co. (1902) – "Wisteria" («Глициния»).

Louis Comfort Tiffany - синоним интерьерных светильников стиля «модерн» с его брендовым именем.

Многоцветные стеклянные светильники Л. К. Тиффани – шедевры прикладного искусства начала ХХ века: неувядающая мода, изысканный вкус, роскошь, уникальная технология изготовления.

Светильники Tiffany в стиле «модерн» обладают какой-то магической, поистине притягательной силой; они пользуются уже более 100 лет устойчивым спросом на мировом антикварном рынке, в кругах ценителей старины, коллекционеров и дизайнеров эксклюзивных интерьеров. 

На аукционе «Кристи» в 2017 и 2018 гг. проданы: Pond Lily - 3 372 000$Lotus - 2 807 000$Wisteria - 500 000 $.

Впервые Л.К.Тиффани показал свои произведения в 1893 году – на Всемирной выставке в Чикаго. Это были фрагменты витражей и прототипы первых мозаичных светильников ручной работы.

Витраж в мемориале Хартуэлла. [«Hartwell Memorial Window» (“Light in Heaven and Earth“)].

Хартуэлл Томас Бентон Компсон (1842 – 1905) американский офицер, получивший Почетную медаль за героизм в гражданской войне в США (1861-1865).

Размер витража 7,01 х 4,87 м. Художник-дизайнер Agnes F. Northrop. Один из самых монументальных витражей студии Tiffani Studio Co., изготовлен в 1917 году.

 

Витражи Тиффани до сих пор украшают интерьеры старейших университетов Америки: Йельского, Гарвардского, Принстонского, Колумбийского, а также находятся в постоянных экспозициях Нью-йоркского музея Метрополитен, Чикагского института искусств, музеях и галереях Смитсоновского института, в музее Imperial (Токио).

 

В 1895 году появились ограниченные партии «серийных» светильников, изготовленных в мастерских недавно образованной компании Tiffani Studio Co

В 1900 году на Парижской Всемирной выставке "Exposition Universelle" Л.К.Тиффани был награжден Золотой медалью. 

Большой успех в Париже выпал на долю светильника «Стрекоза» - «Dragonfly»; (автор – художница-дизайнер Клара Дирсколл – Clara Driscoll), возглавлявшая женскую бригаду компании («Tiffany Girls»).

Клара Дрисколл в мастерской Tiffany Studio Co. (1901)

После Парижа Тиффани с успехом демонстрировал свои светильники и вазы на международных ярмарках в Буффало (1901), в Турине (1902) и в Сент-Луисе (1904).

 

29 апреля 2017 года в здании Нью-Йоркского исторического общества (New-York Historical Society) на Манхэттене открылась «Tiffany Gallery», в которой представлены 100 оригинальных моделей светильников Тиффани из музеев и частных коллекций.

Посетители галереи «Tiffany Gallery New York» получают возможность получить интереснейшие сведения (в том числе, и недоступные общественности до последних лет) об истории компании «Tiffani StudioCo, целом ряде моделей легендарных светильников и об их создателях.

Louis Comfort Tiffany (1848-1933) 

 

По оценке посетителей, интерьер галереи воспринимается как «... волшебная пещера драгоценностей...».

«Tiffany Gallery» – это специфический вариант музейной экспозиции, где экспонаты не требуют направленного акцентирующего освещения – они «светятся» сами... В залах применено «фоновое» приглушенное освещение синим «королевским» светом (“Royal Blue”- Бархатом такого оттенка часто оформляются шкатулки с дорогими ювелирными украшениями). 

Такое решение кураторов и авторов оформления галереи позволило адекватно представить экспонаты, подчеркнув их безвременную ценность.

Представленная в галерее коллекция – одно из самых больших и энциклопедических собраний светильников Tiffany в мире.

Автор проекта экспозиции - чешский архитектор Ева Йиржична – основатель и директор бюро Eva Jiricná Architects London с филиалом в Праге.

 

Светящейся стеклянной лестнице, соединяющей 2 уровня галереи, будут посвящена специальная статья.

Посетитель может создать свой собственный вариант цветового решения «абажура» светильника стиля Tiffany с помощью интерактивной цифровой инсталляции, разработанной американской компанией Small Design Inc. в (Кембридж, шт. Массачусетс. см. видео здесь http://smalldesignfirm.com/

Луис Комфорт Тиффани: «...Я всегда стремился зафиксировать красоту в дереве, камне, стекле или керамике, масляными или акварельными красками, используя именно то, что мне казалось лучшим для выражения красоты, - это было моим кредо...».

На фото – один из первых демонстрационных и торговых салонов студии Тиффани в Нью-Йорке (1900 год).

Ниже приведен оригинал очерка о жизни и деятельности Л.К. Тиффани, который представляет большой интерес и доступен посетителям нью-йоркской галереи Тиффани.

Louis Comfort Tiffany was truly the epitome of a Renaissance man in the Golden Age, which spanned from the 1870s to the mid-1920s. As an artist of many media and decorative arts in his long career, his work spanned and shaped several design periods in a time of experimentation, the intensive examination of aesthetic ideals and the spread of new styles in the art world. Over the course of his career, he has forged a unique style that combines superb craftsmanship with a love for natural shapes and brilliant colors. His glowing glass designs combined technical innovations with the highest level of craftsmanship and add beauty to everyday objects, deeply inspired by his love for nature.

Louis Comfort Tiffany was born in New York City and was the eldest son of Charles Lewis Tiffany, the founder of Tiffany & Co. Growing up in an atmosphere of enormous wealth and expensive taste, Tiffany was a natural esthete and decided against joining the company to enter his father. in favor of the study of fine arts. He continued to paint, but over time he made his own mark in the decorative arena - there was hardly a medium he did not turn to, including furniture, metalwork, textiles, ceramics, enamel, jewelry and book design. Tiffany, too, took an intense interest in the artistic possibilities of glass in the late 1870s and used it throughout his career.

As a key participant in the aesthetic movement, Tiffany resorted to historical sources and was drawn to the art of exotic locations such as China, Japan, ancient Greece, Egypt, Venice, India, and the Islamic world. He also responded to the principles of contemporary British reform movements, emulating the practices of British designer William Morris, and appreciating the fine craftsmanship championed by the Arts and Crafts Movement. 

Tiffany's many trips to Europe and the Middle East influenced his decisions as a glassmaker. He was particularly inspired by Gothic stained glass windows, Persian glass, English cameo, the idea of ??imitating natural stones such as agate in glass, and the iridescence found in excavated Old Syrian and Roman glass. Tiffany criticized the contemporary practice of painting on glass which, in his opinion, obscured the innate properties of glass. Trying to maximize the potential of the medium itself, he developed new methods that resulted in iridescent surfaces, lava glass and its most important innovation, favrile glass. Favrile glass - a term invented by Louis Comfort Tiffany from the Latin fabrilis, which means handcraft - is made by exposing molten glass to a series of vapors and metal oxides that permeate it with bright colors and iridescence.

1878 Tiffany designed his first interior - for his own home, where he lived with his wife and three children. Hardly a surface remained smooth: Oriental carpets were scattered over the floors; Japanese patterned papers were affixed to the walls and ceilings; carved and painted woodwork from India served as architectural ornamentation for windows; colored and lead glass-filled window openings; and pictures and objects of various styles and media, including ceramics, porcelain, and metalwork from China and Japan, have been arranged throughout. Much of the furniture was remarkably simple, a slide for the diffusion of ornamentation. Louis C. Tiffany and Associated Artists was founded in 1879 as the first of several decorating partnerships. Tiffany teamed up with the American painter Samuel Colman. who suggested colors and patterns for walls and ceilings. Lockwood de Forest, an artist and collector of Indian artifacts, supplied carved woodwork and furniture. Candace Wheeler created textiles and embroidery for Tiffany's designs. Tiffany herself, who specializes in glass, remained responsible for the entire design process. The company has been very successful and its clients have included such celebrities as President Chester Arthur, pharmaceutical millionaire George Kemp, Senior Statesman Hamilton Fish, President of the Metropolitan Museum John Taylor Johnston, author Mark Twain and the Veterans of New York's Seventh Regiment Armory. who specialized in glass remained responsible for the entire design process. The company has been very successful and its clients have included such celebrities as President Chester Arthur, pharmaceutical millionaire George Kemp, Senior Statesman Hamilton Fish, President of the Metropolitan Museum John Taylor Johnston, author Mark Twain and the Veterans of New York's Seventh Regiment Armory. who specialized in glass remained responsible for the entire design process. The company has been very successful and its clients have included such celebrities as President Chester Arthur, pharmaceutical millionaire George Kemp, Senior Statesman Hamilton Fish, President of the Metropolitan Museum John Taylor Johnston, author Mark Twain and the Veterans of New York's Seventh Regiment Armory.

After 1883, Louis Comfort Tiffany worked mostly alone. In 1885, he completed work on his second home in a massive McKim, Mead, and White Romanesque building on Seventy-Second Street and Madison Avenue on his father's behalf. Tiffany's studio on the top floor was perhaps the most amazing room with its theatrical and cavernous appearance, the unique four-sided central fireplace, and a forest of glass lanterns of various shapes and colors that hung from the ceiling. Tiffany continued to work on residential, public, and church interiors to a far greater extent than many have assumed. One of the most notable commissions was for the house from two of its chief patrons, Louisine and Henry Osborne Havemeyer. Her house on East Sixty-Sixth Street, completed in 1892, was crammed with glowing, dazzling glass mosaic walls, lighting fixtures of Middle Eastern origins, ornate filigree balustrades and fireplace screens, and a dramatic hanging staircase. Tiffany was responsible for every decorative element and enhanced the uniform effect. Its artisans and designers mastered the techniques of making and decorating objects made of metal, wood, glass, fabric, and wallpaper, and became manufacturers of carpets, glass mosaics, lighting fixtures, and decorative bronze castings.

Louis Comfort Tiffany's creativity reached its peak when Art Nouveau appeared in Europe in the mid-1890s. As the main proponent of Art Nouveau in America, Tiffany's work exemplified the movement's goals of developing a new aesthetic based on nature. While the French and Belgian Art Nouveau artists abstracted nature into curved curves and the Viennese and Scots experimented with geometric abstraction, Tiffany tried to portray the colors and shapes of nature in a more straightforward, impressionistic way. His lily lamps follow the logic of nature with petals and leaves on the shade and stem and stems on the base, while his glass vases "agate" and "lava" come very close to the appearance of other natural materials. Far from spawning a simplified version of Art Nouveau themes, 

What began as a formal interpretation of nature developed into a love of exuberant naturalism, and over the course of his artistic career he became increasingly concerned with illusionistic depictions of landscapes and flowers. He was not an intellectual approach to art; it was rather a sensual experience that offered a festival of color, light and texture. The prosperity after the civil war produced not only rich but also cultured patrons who shared a willingness to experiment. They were ready for Louis Comfort Tiffany, who combined his artistic ambitions with a unique marketing ability that enabled him to promote his wares to an extent previously unknown in America. Tiffany used the major international trade fairs of the late 19th century as an advertising medium for his artistic work. He exhibited his oil paintings first at the Centennial Exhibition in Philadelphia in 1876 and later at the Exposition Universelle in Paris in 1889. However, it was the Chicago World's Fair of 1893 that marked a turning point in Tiffany's career. Over a million people visited his exhibition, which was the subject of numerous press reports and the trigger for many new orders. During this time, famous Parisian dealer Siegfried Bing saw Tiffany's work, and his evaluation led to his sponsorship of Tiffany in Paris and across Europe. which was the subject of numerous reports in the press and the trigger for many new orders. During this time, famous Parisian dealer Siegfried Bing saw Tiffany's work, and his evaluation led to his sponsorship of Tiffany in Paris and across Europe. which was the subject of numerous reports in the press and the trigger for many new orders. During this time, famous Parisian dealer Siegfried Bing saw Tiffany's work, and his evaluation led to his sponsorship of Tiffany in Paris and across Europe.

 

Смотреть другие
Начните работу с компанией Тринова
Оставить заявку:
Ваше имя*:
E-mail*:
Телефон:
Название организации:
Описание задачи:
* - Обязательные поля
Свяжитесь с нами
Компания Тринова
Россия, Москва, Николоямская 40/1
+ 7 (495) 989-29-10
Подписка на рассылку
Новости, статьи, инфографика, видео и обзоры - присоединяйтесь, с нами интересно!
Мы в социальных сетях
Заказать обратный звонок:
Ваше имя*:
Телефон*:
* - Обязательные поля
Подписка на рассылку: